Unreal Engine 4 در مقابل 5؛ مقایسه ای جامع برای توسعه دهندگان بازی
اگر به دنبال آموزش آنریل انجین هستید این مقاله تفاوت های نسخه 4 و 5 را به شما آموزش می دهد. به عنوان توسعه دهندگان بازی، ما همیشه در جستجوی جدیدترین و بهترین تکنولوژی ها برای کمک به ایجاد تجربیات بازی جذاب و غوطه ور هستیم. Unreal Engine یکی از این تکنولوژی هاست که برای صنعت بازی تحول آفرین بوده است.

در این مقایسه جامع، ما به بررسی عمیق تفاوت ها بین Unreal Engine 4 و Unreal Engine 5 خواهیم پرداخت. ویژگی ها و بهبودهای جدیدی که Unreal Engine 5 به همراه دارد را بررسی می کنیم و آن ها را با Unreal Engine 4 که از قبل بسیار چشمگیر است مقایسه خواهیم کرد.
مروری بر Unreal Engine 5 و 4
به عنوان یک توسعه دهنده بازی، انتخاب موتور بازی مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید. این انتخاب می تواند بر همه چیز از عملکرد بازی شما گرفته تا ظاهر و احساس کلی آن تأثیر بگذارد.
Unreal Engine 4
Unreal Engine 4 در سال 2014 منتشر شد و به سرعت به انتخاب محبوبی برای توسعه دهندگان بازی تبدیل شد به دلیل سادگی استفاده، انعطاف پذیری و قابلیت های گرافیکی قدرتمند خود. این موتور یک مجموعه کامل از ابزارها است که برای کمک به توسعه دهندگان در ایجاد بازی های با کیفیت بالا برای پلتفرم های مختلف از جمله PC، کنسول، موبایل و VR طراحی شده است. برخی از ویژگی های کلیدی Unreal Engine 4 عبارتند از:
- Blueprint Visual Scripting: این ویژگی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به کدنویسی سنتی، منطق بازی پیچیده ای ایجاد کنند. به جای آن، آن ها می توانند از سیستم اسکریپت بصری کشیدن و رها کردن استفاده کنند که ساده و قابل فهم است.
- Material Editor: ویرایشگر مواد در Unreal Engine 4 به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا مواد مختلفی مانند بافت ها، شیدرها و افکت های نوری برای استفاده در بازی خود ایجاد و ویرایش کنند.
- Animation System: Unreal Engine 4 با یک سیستم انیمیشن قدرتمند ارائه می شود که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا انیمیشن های پیچیده شخصیت ها را ایجاد و ویرایش کنند. این سیستم شامل ویژگی هایی مانند سینماتیک معکوس، ترکیب انیمیشن ها و پشتیبانی از ضبط حرکت است.
Unreal Engine 5
Unreal Engine 5 در ماه مه 2021 منتشر شد. برخی از ویژگی های کلیدی Unreal Engine 5 عبارتند از:
- Nanite: Nanite یک فناوری جدید در Unreal Engine 5 است که امکان رندر کردن میلیون ها چندضلعی در زمان واقعی را فراهم می کند. این بدان معناست که توسعه دهندگان می توانند محیط های با جزییات بسیار بالا ایجاد کنند.
- Lumen: Lumen یک سیستم جدید نورپردازی جهانی است که اجازه می دهد نور و سایه ها به طور دینامیک در بازی تغییر کنند.
- MetaHuman Creator: MetaHuman Creator یک ابزار جدید در Unreal Engine 5 است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا شخصیت های انسانی فوق العاده واقع گرایانه ایجاد کنند. این ابزار شامل یک کتابخانه از شخصیت های از پیش تنظیم شده است که می توانند برای تطبیق با نیازهای بازی سفارشی سازی شوند.
برای دسترسی به آمار و تحلیل های دقیق تر در مورد بازار Unreal Engine، از جمله سهم بازار و روندهای استفاده از آن در صنعت توسعه بازی، می توانید به این منبع جامع مراجعه کنید: Unreal Engine Market Share.
مقایسه عملکرد Unreal Engine 5 در مقابل Unreal Engine 4
در این فصل، تفاوت های بین این دو موتور را بررسی خواهیم کرد و چگونگی تأثیر آن ها بر عملکرد بازی شما را بررسی خواهیم کرد.
رندرینگ
رندرینگ یکی از مهم ترین جنبه های توسعه بازی است. این فرایند شامل تولید تصاویر از مدل های 3D و بافت ها است. Unreal Engine 4 از یک خط لوله رندرینگ به نام Deferred Rendering استفاده می کند، به این معنا که افکت های نورپردازی و سایه زنی پس از رندر شدن هندسه محاسبه می شوند. این می تواند منجر به کاهش عملکرد در سخت افزارهای ضعیف تر شود.
از سوی دیگر، Unreal Engine 5 از یک خط لوله رندرینگ جدید به نام Nanite استفاده می کند. Nanite یک سیستم هندسه مجازی است که امکان رندرینگ واقعی زمانی صحنه های پیچیده با میلیون ها چندضلعی را فراهم می کند. این به این معناست که موتور می تواند صحنه های با جزئیات بیشتر را بدون کاهش عملکرد مدیریت کند. علاوه بر این، Nanite از Mesh Shading استفاده می کند که امکان نورپردازی و سایه های واقع گرایانه تری را فراهم می آورد.
استریمینگ منابع
استریمینگ منابع فرآیندی است که در آن منابعی مانند بافت ها، صداها و مدل های 3D به طور مداوم بارگذاری می شوند در حالی که بازیکن در دنیای بازی حرکت می کند. Unreal Engine 4 از سیستمی به نام Level Streaming استفاده می کند که در آن کل سطوح بازی بارگذاری و باربرداری می شوند هنگامی که بازیکن در دنیای بازی حرکت می کند. این می تواند منجر به زمان های بارگذاری طولانی تر و گاهی لکنت در بازی شود، زیرا موتور تلاش می کند تا با حرکت بازیکن همگام شود.
Unreal Engine 5 از سوی دیگر، دارای سیستم استریمینگ منابع جدیدی به نام Virtualized Geometry Streaming است. این سیستم اجازه می دهد که منابع فردی مانند بافت ها و مش ها به جای بارگذاری کل سطوح، به طور مداوم بارگذاری شوند. این به این معناست که موتور می تواند منابع را به طور مؤثرتری بارگذاری و باربرداری کند.
مقایسه ویژگی های رندرینگ UE4 در مقابل UE5
Nanite در مقابل Static Meshes
در Unreal Engine 4، از Static Meshes برای رندر کردن اشیاء 3D در دنیای بازی استفاده می شد. این مش ها از تعداد ثابتی مثلث ساخته شده بودند که محدودیت هایی در سطح جزئیات قابل دستیابی ایجاد می کرد. در مقابل، فناوری Nanite در Unreal Engine 5 امکان استفاده از مش های با جزئیات بی نهایت را فراهم می کند.
علاوه بر این، فناوری Nanite استفاده بهینه تری از حافظه دارد، زیرا تنها قسمت هایی از صحنه که بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده هستند بارگذاری می شود. این می تواند منجر به بهبود عملکرد، به ویژه در سخت افزارهای ضعیف تر شود.
Lumen در مقابل Lightmass
در Unreal Engine 4، از Lightmass برای پیش محاسبه نورپردازی و ایجاد سایه ها و بازتاب های واقع گرایانه استفاده می شد. با این حال، این فرایند ممکن بود زمان بر باشد و نیاز به تنظیمات دستی زیادی برای دستیابی به نتایج مطلوب داشته باشد. از سوی دیگر، Lumen امکان نورپردازی در زمان واقعی را فراهم می کند که به طور خودکار به تغییرات صحنه واکنش نشان می دهد.
Lumen همچنین از نورپردازی کاملاً داینامیک پشتیبانی می کند، به این معنا که توسعه دهندگان می توانند صحنه هایی ایجاد کنند که در طول زمان تغییر کنند، مانند چرخه های شب و روز.
مقایسه روند کاری Unreal Engine 4 در مقابل Unreal Engine 5
به عنوان یک توسعه دهنده بازی، انتخاب موتور بازی مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که خواهید گرفت. این تصمیم می تواند تفاوت بین تحویل یک بازی تمیز و کامل در زمان و بودجه معین و تحویل یک بازی پر از باگ و ناقص باشد. Unreal Engine به دلیل ویژگی های قدرتمند، انعطاف پذیری و سادگی استفاده، انتخاب محبوبی برای توسعه دهندگان بازی در سراسر جهان بوده است. با انتشار اخیر Unreal Engine 5، بحثی در میان توسعه دهندگان بازی در مورد اینکه کدام نسخه باید استفاده شود، در جریان است.
مقایسه روند کاری
در زمینه روند کاری، Unreal Engine 4 و Unreal Engine 5 تفاوت های قابل توجهی دارند. Unreal Engine 4 دارای یک روند کاری سنتی تر است، جایی که شما منابع (assets) را ایجاد کرده و به موتور وارد می کنید. سپس موتور این منابع را به منابع آماده بازی تبدیل می کند، مانند مش ها، بافت ها و مواد. فرآیند وارد کردن منابع می تواند زمان بر باشد و نیاز به یک خط لوله سنتی تر دارد.
اما در Unreal Engine 5، روند کاری بسیار ساده تر و روان تر است. موتور به شما این امکان را می دهد که منابع باکیفیت بالا مانند مدل های 3D و بافت ها را به طور مستقیم وارد کنید، بدون نیاز به پردازش اضافی. علاوه بر این، Unreal Engine 5 امکان ایجاد افکت های نورپردازی داینامیک تری را فراهم می کند که منجر به ایجاد محیط های بازی واقع گرایانه و غوطه ورتر می شود. با استفاده از Lumen، توسعه دهندگان می توانند نورپردازی ای ایجاد کنند که به طور زنده به محیط و شخصیت های بازی واکنش نشان دهد، که نتیجه آن گیم پلی داینامیک تر و جذاب تر است.
کدام موتور را انتخاب کنیم؟
هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام موتور را استفاده کنید، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، مانند نیازهای بازی، زمان بندی پروژه و بودجه. Unreal Engine 4 انتخابی عالی برای توسعه دهندگانی است که به یک موتور قوی با سابقه ثابت نیاز دارند. همچنین این انتخاب برای توسعه دهندگانی که پروژه ای در حال انجام دارند و نمی خواهند وسط پروژه موتور خود را تغییر دهند، گزینه مناسبی است.
از سوی دیگر، Unreal Engine 5 انتخابی عالی برای توسعه دهندگانی است که می خواهند بازی های با کیفیت بالا با جزئیات و واقع گرایی بی سابقه ایجاد کنند. این موتور همچنین برای توسعه دهندگانی که می خواهند روند کاری خود را بهینه سازی کنند و زمان کمتری را صرف بهینه سازی منابع کنند و بیشتر وقت خود را صرف خلق محتوا کنند، گزینه بسیار خوبی است. با این حال، از آن جا که این موتور نسبتاً جدید است، برخی ویژگی ها ممکن است به طور کامل توسعه نیافته باشند و ممکن است مشکلات سازگاری با پروژه های موجود وجود داشته باشد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "Unreal Engine 4 در مقابل 5؛ مقایسه ای جامع برای توسعه دهندگان بازی" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "Unreal Engine 4 در مقابل 5؛ مقایسه ای جامع برای توسعه دهندگان بازی"، کلیک کنید.