چرا برای قصاص باید پول داد؟ | بررسی دلایل و احکام فقهی

چرا برای قصاص باید پول داد؟ | بررسی دلایل و احکام فقهی

چرا برای قصاص باید پول داد؟

این تصور که برای اجرای حکم قصاص باید مبلغی به عنوان پول طناب دار پرداخت شود، در اکثر موارد صحیح نیست و صرفاً در شرایط بسیار خاصی مطرح می شود. در واقع، این مبلغ که به آن فاضل دیه یا تفاضل دیه گفته می شود، برای برقراری عدالت و توازن در حقوق طرفین، طبق قانون و فقه اسلامی، پرداخت می گردد و ارتباطی با هزینه اجرای حکم ندارد. این پرداخت به معنای ارزش گذاری کمتر بر جان مقتول نیست، بلکه رعایت حقوق قاتل یا سایر اولیای دم است.

نظام قضایی در هر جامعه ای تلاش می کند تا با وضع قوانین و مقررات، عدالت را برقرار سازد و حقوق افراد را صیانت کند. در کشور ما نیز، قانون مجازات اسلامی بر پایه فقه شیعه تدوین شده و برای جرائم مختلف، مجازات های متفاوتی در نظر گرفته است. یکی از شدیدترین این مجازات ها، قصاص است که در برابر قتل عمدی اعمال می شود. قصاص در لغت به معنای پیگیری و مجازات متقابل است و در اصطلاح حقوقی، به مجازات متناسب با جنایت عمدی که بر جسم دیگری وارد شده، گفته می شود. اصل بر این است که برای اجرای حکم قصاص نفس (اعدام)، نیازی به پرداخت وجهی از سوی اولیای دم نیست، اما استثنائاتی وجود دارد که فهم آن ها برای عموم مردم و به خصوص درگیران پرونده های قتل، از اهمیت بالایی برخوردار است.

پول طناب دار یا فاضل دیه: تفکیک اصطلاح عامیانه و حقوقی

اصطلاح پول طناب دار که در مکالمات عامیانه و روزمره برای اشاره به مبلغی که گاهی برای اجرای قصاص پرداخت می شود به کار می رود، واژه ای غیرحقوقی و تا حدودی غلط انداز است. این عبارت می تواند این ذهنیت را ایجاد کند که خانواده مقتول باید برای اعدام قاتل، هزینه ای را بابت خود عمل اعدام بپردازند، در حالی که چنین نیست. واژه صحیح و قانونی برای این مفهوم، «فاضل دیه» یا «تفاضل دیه» است. این مبلغ، نه به عنوان هزینه اعدام، بلکه به منظور جبران تفاوت در میزان دیه بین قاتل و مقتول، یا برای رعایت حقوق سایر اولیای دم، در شرایط خاص قانونی پرداخت می شود.

تفاوت اساسی بین قصاص و دیه در این است که قصاص، مجازاتی است که جنبه کیفری دارد و هدف آن پاسخ به جنایت عمدی است، در حالی که دیه، جنبه جبرانی و مالی دارد و به معنای پرداخت مالی به عنوان جبران خسارت وارده به فرد مقتول یا مجروح است. در فقه اسلامی و به تبع آن در قانون مجازات اسلامی ایران، اصل بر این است که اگر فردی به صورت عمدی جان دیگری را بگیرد، اولیای دم مقتول حق دارند قاتل را قصاص کنند. این حق، بدون نیاز به پرداخت هیچ مبلغی از سوی اولیای دم قابل اجراست، مگر در سه مورد استثنائی که در ادامه به تفصیل بررسی می شوند. این موارد استثنائی برای برقراری توازن و عدل بیشتر در اجرای حکم قصاص در نظر گرفته شده اند.

مبانی فقهی و حقوقی لزوم پرداخت فاضل دیه در قصاص

فلسفه وجودی احکام مربوط به فاضل دیه در فقه اسلامی و قانون مجازات، بر مبنای اصول عدالت و توازن قرار دارد. این قوانین به هیچ وجه به معنای کاستن از ارزش جان انسان نیست، بلکه تلاشی است برای برقراری تساوی و رعایت دقیق حقوق همه طرفین دعوا، از جمله قاتل و خانواده اش، در شرایط خاص. مبنای شرعی این احکام، آیاتی از قرآن کریم (مانند آیه ۱۷۸ سوره بقره که به المماثله یا برابری در قصاص اشاره دارد) و روایات متعدد ائمه معصومین (ع) است که بر لزوم رعایت توازن و برابری در قصاص و دیات تأکید دارند. این توازن، گاهی نیازمند جبران مالی است تا عدالت به طور کامل محقق شود.

در واقع، مفهوم تفاضل دیه یا فاضل دیه از این رو شکل گرفته که در برخی موارد، اجرای صرفاً قصاص، ممکن است به نوعی عدم توازن در حقوق ایجاد کند. به عنوان مثال، در مورد تفاوت دیه زن و مرد، فقه اسلامی و به تبع آن قانون، دیه زن را نصف دیه مرد می داند. در چنین شرایطی، اگر مردی زن را به قتل برساند و اولیای دم زن خواهان قصاص باشند، برای رعایت حقوق قاتل (مرد) و خانواده اش (که ممکن است دیه بیشتری در صورت قتل او به آن ها تعلق گیرد)، این تفاوت در دیه باید جبران شود. این جبران مالی، قصاص را مشروعیت می بخشد و توازن لازم را برقرار می کند. هدف نهایی، تضمین این نکته است که مجازات نه تنها عادلانه، بلکه بر اساس مبانی فقهی و حقوقی به دقت اجرا شود.

موارد اصلی لزوم پرداخت فاضل دیه در قصاص

بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و مبانی فقهی، سه مورد کلی وجود دارد که در آن ها اولیای دم برای اجرای حکم قصاص، ملزم به پرداخت فاضل دیه یا تفاضل دیه هستند. این موارد استثنائی، برای تضمین عدالت و برابری در شرایط خاص پیش بینی شده اند و اغلب منجر به ابهامات و پرسش های فراوانی در جامعه می شوند. در ادامه به تفصیل هر یک از این موارد می پردازیم:

۱. قصاص قاتل مرد در برابر مقتول زن (تفاوت جنسیت قاتل و مقتول)

یکی از شایع ترین مواردی که نیاز به پرداخت فاضل دیه را ایجاد می کند، زمانی است که قاتل مرد و مقتول زن باشد. طبق ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی، دیه قتل زن، نصف دیه مرد است. این تفاوت در میزان دیه، مبنای فقهی دارد و از دیرباز در فقه اسلامی مطرح بوده است. بر همین اساس، اگر مردی به صورت عمدی زنی را به قتل برساند و اولیای دم زن خواهان قصاص قاتل باشند، باید قبل از اجرای حکم قصاص، نصف دیه کامل یک مرد (که همان میزان تفاوت دیه زن و مرد است) را به خانواده قاتل بپردازند. این پرداخت برای برقراری توازن و احترام به حقوق مالی خانواده قاتل صورت می گیرد، چرا که جان مرد، از منظر دیه، دو برابر جان زن ارزش گذاری شده است. این به هیچ وجه به معنای تفاوت در ارزش انسانی زن و مرد نیست، بلکه یک حکم فقهی در زمینه دیات است که در قانون مجازات اسلامی نیز منعکس شده است.

اینجا یک نکته حیاتی و اغلب نادیده گرفته شده وجود دارد که در بریف نیز به آن اشاره شده است: نقش صندوق تامین خسارات بدنی. در گذشته، عدم توانایی مالی خانواده مقتول زن برای پرداخت فاضل دیه، می توانست مانعی برای اجرای قصاص باشد و منجر به بلاتکلیفی پرونده برای سال ها می شد. با این حال، به موجب اصلاحیه تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی (که در سال ۱۳۹۲ تصویب و در سال ۱۳۹۸ اصلاح شد)، در صورتی که اولیای دم زن مقتوله، توانایی پرداخت فاضل دیه را نداشته باشند، این مبلغ توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می شود. این صندوق با هدف حمایت از قربانیان جرائم و تسهیل در اجرای عدالت تشکیل شده است. این تغییر قانونی، بار مالی را از دوش خانواده های آسیب دیده برداشته و راه را برای اجرای عدالت هموارتر کرده است. بنابراین، دیگر فقر یا مشکلات مالی نباید مانع از قصاص قاتل مرد در صورت قتل زن شود.

طبق اصلاحیه تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی، در مواردی که اولیای دم زن مقتوله توانایی پرداخت فاضل دیه را نداشته باشند، این مبلغ توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می شود تا قصاص قاتل مرد امکان پذیر گردد.

۲. تعدد قاتلین در برابر یک مقتول

مورد دوم، زمانی است که یک نفر توسط دو یا چند نفر به صورت عمدی به قتل می رسد. این وضعیت نیز از پیچیدگی های خاص خود در اجرای حکم قصاص برخوردار است. ماده ۳۷۳ قانون مجازات اسلامی به این موضوع می پردازد. اگر اولیای دم مقتول خواهان قصاص همه قاتلین باشند، با توجه به اینکه جان مقتول تنها یکی بوده و نمی توان جان های متعدد را در برابر یک جان قصاص کرد، باید به ازای هر قاتل اضافی (بیشتر از یک نفر)، مبلغی معادل دیه کامل یا بخشی از آن را به خانواده قاتلین پرداخت کنند. منطق این قانون بر این اصل استوار است که قصاص باید به اندازه جنایت باشد. اگر چندین نفر به یک نفر آسیب رسانده اند و قرار است همه آن ها قصاص شوند، این قصاص از میزان جنایت اصلی فراتر می رود، مگر با جبران مالی.

به عنوان مثال، فرض کنید دو نفر به صورت مشترک و با قصد واحد، فردی را به قتل می رسانند. اگر اولیای دم مقتول تصمیم به قصاص هر دو قاتل بگیرند، باید نصف دیه کامل به خانواده قاتل دوم (یا خانواده هر دو قاتل، به نسبت سهم آن ها در دیه) پرداخت شود. این مبلغ فاضل دیه، برای ایجاد توازن بین جان مقتول (که یک نفر بوده) و جان های قاتلین (که دو نفر هستند) است. در چنین شرایطی، دادگاه پس از اثبات مشارکت در قتل و درخواست اولیای دم برای قصاص، مبلغ فاضل دیه را محاسبه و حکم را منوط به پرداخت آن می کند.

۳. عدم توافق همه اولیای دم در مورد قصاص، دیه یا عفو

گاهی اوقات، اولیای دم مقتول (که ممکن است شامل پدر، مادر، فرزندان، همسر و سایر ورثه باشند) در مورد نحوه برخورد با قاتل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. برخی ممکن است خواهان قصاص باشند، برخی دیگر خواهان دریافت دیه، و گروهی نیز مایل به بخشش و عفو قاتل. در این شرایط، ماده ۴۲۳ قانون مجازات اسلامی راهکاری برای برقراری عدالت ارائه می دهد. بر اساس این ماده، اگر برخی از اولیای دم خواهان قصاص باشند، اما بقیه مایل به دریافت دیه یا عفو باشند، آن دسته از اولیای دمی که اصرار بر قصاص دارند، باید سهم دیه سایر اولیای دم را به آن ها بپردازند.

به این صورت که سهم دیه آن دسته از اولیای دم که خواستار دیه هستند، مستقیماً به خودشان پرداخت می شود. و سهم دیه آن دسته از اولیای دم که خواستار عفو هستند نیز باید به قاتل پرداخت شود (زیرا آن ها حق خود را بخشیده اند و در صورت قصاص، قاتل حق قصاص دارد و باید مبلغ معادل سهم دیه این افراد به او پرداخت شود). این پرداخت تضمین می کند که حقوق همه اولیای دم، چه آن ها که خواهان قصاص هستند و چه آن ها که خواهان دیه یا عفو، به طور کامل رعایت شود. این حکم همچنین شامل حال اولیای دم صغیر نیز می شود؛ در این موارد، ولی قهری (پدر یا جد پدری) صغیر تصمیم می گیرد و اگر سهم صغیر دیه باشد، باید پرداخت یا حفظ شود.

نحوه محاسبه فاضل دیه: مثال ها و نکات کاربردی

محاسبه فاضل دیه یک فرآیند حقوقی دقیق است که نیازمند توجه به جزئیات و نرخ های مصوب دیه در سال وقوع جرم یا اجرای حکم است. مبلغ دیه هر ساله توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می شود و این نرخ مبنای تمامی محاسبات مربوط به دیه و فاضل دیه قرار می گیرد. در ادامه، با ارائه مثال های کاربردی، نحوه محاسبه فاضل دیه را در هر یک از موارد فوق تشریح می کنیم:

محاسبه فاضل دیه در صورت تفاوت جنسیت (قاتل مرد، مقتول زن)

همانطور که پیش تر ذکر شد، دیه زن نصف دیه مرد است. در سال های اخیر، صندوق تامین خسارات بدنی در پرداخت تفاضل دیه نقش کلیدی ایفا می کند. به عنوان مثال، اگر نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۳ شمسی، یک میلیارد و دویست میلیون تومان (مثلاً) اعلام شده باشد، دیه زن نصف این مقدار، یعنی ششصد میلیون تومان خواهد بود. اگر مردی زنی را به قتل برساند و اولیای دم زن خواهان قصاص باشند، در گذشته می بایست نصف دیه کامل مرد، یعنی ششصد میلیون تومان، به خانواده قاتل پرداخت می کردند تا قصاص اجرا شود. اما با اصلاحیه ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی، اگر اولیای دم زن مقتوله توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته باشند، صندوق تامین خسارات بدنی این مبلغ را می پردازد. این بدان معناست که دیگر عدم توانایی مالی مانع اجرای قصاص در این شرایط نیست.

محاسبه فاضل دیه در صورت تعدد قاتلین

در صورتی که دو یا چند نفر به طور مشترک یک نفر را به قتل برسانند و اولیای دم خواهان قصاص همه قاتلین باشند، باید فاضل دیه پرداخت شود. برای مثال، اگر دو مرد، یک مرد را به قتل برسانند و اولیای دم خواهان قصاص هر دو نفر باشند، باید یک دیه کامل (برابر با دیه مقتول) به خانواده یکی از قاتلین پرداخت شود تا امکان قصاص هر دو نفر فراهم گردد. این مبلغ، برای جبران این موضوع است که دو جان در برابر یک جان قصاص می شوند. به عبارت دیگر، یک جان اضافی از قاتلین قصاص می شود که باید با پرداخت دیه جبران گردد. اگر قاتلین سه نفر باشند، باید دو دیه کامل پرداخت شود و همینطور به ازای هر قاتل اضافی، یک دیه کامل.

محاسبه فاضل دیه در صورت عدم توافق اولیای دم

چنانچه اولیای دم در قصاص قاتل توافق نداشته باشند، کسانی که خواهان قصاص هستند، باید سهم دیه سایر اولیای دم را بپردازند. به عنوان مثال، اگر یک مقتول، دو فرزند داشته باشد که یکی خواهان قصاص و دیگری خواهان دیه است. در این صورت، فرزند خواهان قصاص باید نصف دیه کامل مقتول را به فرزند دیگر که خواهان دیه است، بپردازد. نرخ دیه در این مورد، همان نرخ دیه مقتول در سال اجرای حکم است. اگر فرزند دوم خواهان بخشش باشد، سهم دیه او (که نصف دیه کامل مقتول است) باید به قاتل پرداخت شود تا قصاص محقق گردد. در این شرایط، مبلغ فاضل دیه به اولیای دمی که از حق قصاص خود گذشته اند یا خواهان دیه هستند، تعلق می گیرد تا عدالت بین آن ها نیز برقرار شود.

تأکید می شود که محاسبه دقیق این مبالغ و رویه های قانونی، پیچیدگی های خاص خود را دارد و همواره توصیه می شود که افراد درگیر با چنین پرونده هایی، حتماً با وکیل متخصص در امور کیفری و قصاص مشورت نمایند. وکلای متخصص می توانند با بررسی جزئیات پرونده، بهترین مسیر قانونی را برای موکلین خود ترسیم کنند و از تضییع حقوق آن ها جلوگیری نمایند.

نقش صندوق تامین خسارات بدنی در پرداخت فاضل دیه

همانطور که اشاره شد، اصلاحیه تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی نقش مهمی در تسهیل اجرای قصاص در برخی موارد ایفا کرده است. قبل از این اصلاحیه، در مواردی که قاتل مرد و مقتول زن بود، اگر اولیای دم مقتول توانایی مالی برای پرداخت فاضل دیه را نداشتند، عملاً اجرای قصاص با مشکل مواجه می شد. این امر می توانست منجر به نارضایتی عمیق خانواده مقتول و احساس بی عدالتی در جامعه شود.

با ورود صندوق تامین خسارات بدنی به این فرآیند، بخشی از دغدغه های مالی اولیای دم برطرف شده است. این صندوق، با بودجه ای که از منابع مختلف (از جمله بخشی از وجوه دریافتی از جرائم و دیات) تأمین می شود، در مواردی که تشخیص داده شود خانواده مقتول توانایی پرداخت فاضل دیه را ندارد، این مبلغ را پرداخت می کند. این اقدام نه تنها به اجرای سریع تر عدالت کمک می کند، بلکه از تحمیل بار مالی غیرقابل تحمل به خانواده های عزادار جلوگیری می نماید. هدف اصلی این صندوق، حمایت از تمامی آسیب دیدگان ناشی از حوادث و جرائم است و این شامل مواردی مانند عدم توانایی در پرداخت فاضل دیه نیز می شود.

این تسهیل قانونی نشان دهنده رویکردی انسانی و عادلانه در سیستم قضایی است که تلاش می کند تا موانع موجود بر سر راه اجرای حکم قصاص، به ویژه برای اقشار کم بضاعت جامعه را برطرف کند. بسیاری از منتقدان این قانون، ابراز نگرانی می کردند که این تفاوت در دیه و لزوم پرداخت فاضل دیه، عدالت را زیر سوال می برد و تبعیض آمیز است. اما با تدابیر اتخاذ شده و نقش صندوق تامین خسارات بدنی، این دغدغه ها تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده تا راه حل های عملی برای آن ها فراهم شود. این صندوق نه تنها در پرونده های قتل، بلکه در بسیاری از پرونده های مربوط به تصادفات و حوادث دیگر نیز نقش جبرانی مهمی ایفا می کند.

احکام قصاص در فقه اسلامی: نگاهی عمیق تر

احکام قصاص در فقه اسلامی دارای جزئیات و مبانی دقیقی است که فراتر از یک مجازات ساده به نظر می رسد. قصاص به عنوان یک حق برای اولیای دم مقتول شناخته می شود، اما در عین حال، اسلام بر عفو و بخشش نیز تأکید فراوان دارد. آیات قرآن کریم و روایات، راه هایی برای مصالحه و گرفتن دیه به جای قصاص نیز پیش بینی کرده اند که نشان دهنده انعطاف پذیری و جامعیت این نظام حقوقی است.

یکی از مهمترین مبانی فقهی در قصاص، اصل «تساوی» و «همتایی» است. به این معنا که قصاص باید به همان اندازه جرم ارتکابی باشد. در قتل نفس، یعنی جان در برابر جان. اما این تساوی در مواردی که شرایط جان قاتل و مقتول (از نظر جنسیت یا تعداد) متفاوت باشد، با چالش روبرو می شود. اینجا است که مفهوم فاضل دیه وارد میدان می شود تا این تساوی و برابری را به نوعی دیگر، از طریق جبران مالی، برقرار کند.

فقه شیعه در بحث دیات، مبانی خاص خود را دارد که بر اساس آن دیه زن نصف دیه مرد در نظر گرفته می شود. این حکم، صرفاً یک قاعده مالی است و به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن جایگاه و ارزش انسانی زن نیست. فقها دلایل متعددی را برای این حکم برشمرده اند که عمدتاً به مسئولیت های مالی و اجتماعی مردان در تأمین معاش خانواده و جامعه باز می گردد. در واقع، این حکم به دنبال حفظ توازن مالی در جامعه و خانواده است و نه تبعیض جنسیتی. زمانی که اولیای دم زن مقتوله، خواهان قصاص قاتل مرد هستند، این حکم شرعی ایجاب می کند که برای برقراری تساوی و عدم تحمیل زیان مالی به خانواده قاتل (چرا که دیه او بیشتر از دیه مقتول زن بوده است)، فاضل دیه پرداخت شود.

احکام قصاص در فقه اسلامی بر پایه اصل تساوی و همتایی در مجازات استوار است که در موارد خاصی مانند تفاوت جنسیت، با پرداخت فاضل دیه به توازن می رسد و این به معنای ارزش گذاری متفاوت بر جان انسان ها نیست، بلکه رعایت دقیق حقوق طرفین است.

همچنین، در موارد تعدد قاتلین، فقه اسلامی نمی تواند چند جان را در برابر یک جان قصاص کند، مگر با جبران مالی. این نیز ریشه در همان اصل تساوی و همتایی دارد. اگر سه نفر یک نفر را بکشند و اولیای دم خواهان قصاص هر سه باشند، قصاص دو نفر اضافی، بدون جبران مالی، مخالف اصل تساوی است. این احکام نشان دهنده عمق و پیچیدگی نظام حقوقی اسلامی است که تلاش می کند در هر شرایطی، نهایت عدل و انصاف را محقق سازد.

نتیجه گیری

پرسش چرا برای قصاص باید پول داد؟ یکی از دغدغه های اصلی در پرونده های قتل و موضوعی است که ابهامات زیادی را در افکار عمومی ایجاد می کند. همانطور که توضیح داده شد، این باور که همواره برای قصاص باید مبلغی تحت عنوان پول طناب دار پرداخت شود، نادرست است و این پرداخت تنها در سه مورد خاص صورت می گیرد که اصطلاح حقوقی صحیح آن فاضل دیه یا تفاضل دیه است.

این سه مورد شامل: قصاص قاتل مرد در برابر مقتول زن (که در آن اولیای دم زن مقتوله باید نصف دیه کامل مرد را بپردازند)، تعدد قاتلین در برابر یک مقتول (که اولیای دم برای قصاص همه قاتلین باید به ازای هر قاتل اضافی دیه پرداخت کنند) و عدم توافق همه اولیای دم در مورد قصاص، دیه یا عفو (که در آن اولیای دم خواهان قصاص باید سهم دیه سایر اولیای دم را بپردازند)، هستند. تمامی این موارد بر اساس مبانی فقهی و حقوقی معتبر و با هدف برقراری توازن و عدالت در نظام قضایی پیش بینی شده اند و به هیچ عنوان به معنای کاهش ارزش جان انسان یا تحمیل هزینه برای صرف عمل اعدام نیست.

نکته مهم و رویکرد عدالت محور در سال های اخیر، ورود صندوق تامین خسارات بدنی است که با اصلاحیه تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی، در صورت عدم توانایی مالی اولیای دم زن مقتوله برای پرداخت فاضل دیه، این مبلغ را تأمین می کند. این اقدام گامی مهم در جهت رفع موانع اجرای عدالت و حمایت از خانواده های آسیب دیده است.

پیچیدگی مسائل حقوقی، به ویژه در پرونده های قتل، ایجاب می کند که اولیای دم یا افراد درگیر با چنین شرایطی، حتماً از مشاوره حقوقی تخصصی بهره مند شوند. یک وکیل متخصص می تواند با آگاهی کامل از قوانین، روند قضایی را به درستی هدایت کرده و از حقوق موکلین خود به بهترین شکل ممکن دفاع نماید. اینگونه مشاوره نه تنها به روشن شدن ابهامات کمک می کند، بلکه می تواند از بروز مشکلات و تأخیرات ناخواسته در فرآیند دادرسی جلوگیری کند و مسیر دستیابی به عدالت را هموارتر سازد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا برای قصاص باید پول داد؟ | بررسی دلایل و احکام فقهی" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا برای قصاص باید پول داد؟ | بررسی دلایل و احکام فقهی"، کلیک کنید.