آیا سپر ماشین جزء رنگ حساب می شود؟

یکی از پرسش‌های متداول بین کسانی که قصد خرید یا فروش ماشین دارند، این است که آیا سپر ماشین جزء رنگ حساب می‌شود یا خیر. پاسخ به این سؤال آنقدر مهم است که می‌تواند در قیمت آن ماشین تأثیر بگذارد و اگر آگاهی کافی درباره آن نداشته باشیم، ممکن است زیان کنیم. در این مطلب اطلاعات کافی درمورد سپر ماشین را در اختیار شما می‌گذاریم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

ساختار سپر ماشین از چیست؟

پیش از هر چیز باید درباره اینکه ساختار سپر ماشین چیست صحبت کنیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشیم و دریابیم علت حساب شدن یا نشدن آن جزء رنگ چه می‌تواند باشد. سپرها در گذشته از فلز ساخته می‌شدند و استحکام آنها بسیار زیاد بود اما رفته رفته بخاطر وزن زیادی که داشتند کنار گذاشته شدند و سپرهای امروزی روی کار آمدند. هر خودرو شامل دو سپر جلو و عقب است. هرکدام از این سپرها نقش محافظت از خودرو را دارند و شامل سه قسمت: پیشانی، جاذب و تیر عرضی هستند که درباره آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

قسمت پیشانی

پیشانی نخستین قسمت سپر خوردرو است که در واقع هدف اصلی از ساخت آن دادن نمایی بهتر به خودرو و زیبایی بخشیدن به سپر ماشین است. به عنوان مثال سپر جلو  پراید 131 پارسیان شکل خاصی دارد که آن را با یک خودرو دیگر مثل پژو پارس، متمایز می‌کند. این قسمت نمی‌تواند ضربه‌های زیادی را تحمل کند و استحکام زیادی ندارد.

قسمت جاذب

قسمت جاذب، دومین قسمت سپر خودروست که جلوی شدت انرژی جنبشی‌‌ وارد شده به خودرو را می‌گیرد. در واقع این قسمت مانع بسیاری از صدمات به خودرو می‌شود و مهم‌ترین بخش سپر ماشین به شمار می‌آید.

قسمت تیر عرضی

تیر عرضی سومین بخش سپر خودروست که انرژی جنبشی  شدید وارد شده به خود را مهار کرده و از شدت آن می‌کاهد. این قسمت همچنین در برابر ضربه‌های کوچک مقاومت خوبی دارد و اصلی‌ترین بخش اسپرت اتومبیل محسوب می‌شود. البته یک قسمت اضافی به نام گل سپر نیز بر روی خودروها نصب می‌شود که از صدمات بیشتر جلوگیری می‌کند.

آیا سپر در تشخیص رنگ شدگی خودرو حساب می‌ شود؟

در پاسخ به این پرسش کلیدی باید بگوییم که سپر خودرو جزء رنگ حساب نمی‌شود و بدون هیچ نگرانی‌ از افت قیمت ماشین خود، می‌توانید آن را رنگ کنید. اما گمان نکنید که این موضوع، سپر را یک قطعه بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. سپر اگرچه به صورت مستقیم در افت قیمت خودرو نقشی ندارد و در صورت صدمه دیدن تغییری در قیمت آن نمی‌دهد‌، اما به دلیل داشتن ویژگی محافظتی کل بدنه خودرو را از صدمات مصون می‌دارد. به همین دلیل است که اگر خود سپر دچار آسیب شود و به درستی آن را تعمییر یا تعویض نکنید، صدمات جبران ناپذیری بر بدنه اصلی خودرو وارد خواهد کرد.

بهترین زمان برای تعویض یا تعمیر سپر

صدماتی که به خودرو یا سپر وارد می‌شود، گاه صاحب ماشین را ناگزیر به تعویض یا تعمیر آن می‌کنند. در ادامه نکاتی درباره این موضوع متذکر می‌شویم.

شکسته شدن بست یا قلاب خودرو

شکسته شدن، خم شدن و یا گم شدن بست یا قلاب سبب می‌شود که سپر به صورت امن و محکم بر روی خودرو قرار نگیرد. در این شرایط کاملا بدیهی است که امکان سقوط سپر در هنگام رانندگی وجود دارد. در این شرایط اگر تعمیرکار بتواند، قطعات آسیب‌دیده را تعویض یا جایگزین می‌کند. در برخی موارد نیز شرایط سپر اصلا خوب نیست و باید حتما تعویض شود.

آسیب دیدن بدنه اصلی ماشین

همیشه آسیب به سپر خودرو مشهود نیست و نمی‌توان گفت که تشخیص وارد شدن صدمه به آن کار آسانی است. گاه هنگامی‌که به بدنه خودرو آسیب وارد شود، سپر نیز بدون تغییر شکل خاصی صدمه می‌بیند و نیازمند تعمییر است. به عنوان مثال سپر جلو  پراید 131 پارسیان را تصور کنید که بر اثر تصادف بدنه اصلی خودرو آسیب دیده است اما شکل آن ظاهرا سالم به نظر می‌رسد. اگر در این موقعیت صاحب خودرو صرفاً به تشخیص خود اعتماد کند و ماشین را نزد یک متخصص برای بررسی نبرد، در هنگام مواجه با خطری دیگر صدمات جبران‌ناپذیری برای سرنشینان یا خود خودرو وارد خواهد شد.

فرو رفتگی و آسیب دیدگی‌های مشهود

وقتی سپر خودرو دچار فرورفتگی‌های مشهود باشد، دیگر نیازی به بررسی بیشتر نیست و صاحب ماشین در اولین فرصت ممکن باید نسبت به تعمییر یا تعویض سپر خودرو اقدام کند. 

خرید سپر مرغوب 

نقش پراهمیت سپر در حفظ سلامت خودرو، باعث می‌شود که فرد صاحب خودرو درباره خرید آن بیشتر حساسیت به خرج دهد‌. در خرید این قطعه ارزشمند باید نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • در هنگام خرید سپر به اندازه و ساختاری که دارد توجه و حتما وسیله مورد نیاز اتومبیل خود را تهیه کنید.
  • جنسی که سپر دارد باید مرغوب باشد تا از بدنه خودرو محافظت کند. سپرها معمولا به شکل فایبرگلاس، فولاد و پلاستیک عرضه می‌شوند که وابسته به نیازهای خودرو می‌توانید آن را تهیه کنید.
  • حتما به شکل و طراحی ظاهری آن توجه و آن را متناسب با خودرو خود انتخاب کنید. برای نمونه سپر جلو  پراید 131 پارسیان باید متناسب با شکل ظاهری خودرو شما باشد نه یک خودرو مانند پژو 206 تیپ 2!
  • از یک برند قابل اطمینان و دارای ضمانت خرید انجام دهید تا علاوه بر حفظ سلامت خودرو، جان خود را نیز حفظ کنید.

در این مطلب سعی کردیم تا به‌طور کامل به شرح سؤال، آیا سپر ماشین جزء رنگ حساب می‌شود یا نه، بپردازیم. همچنین، در این مطلب به نکاتی درمود سپر خودرو، آسیب‌های آن و ساختار آن نیز اشاره کردیم. دریافتیم که سپر خودرو جزء رنگ حساب نمی‌شود و در خرید و فروش ماشین می‌توان نسبت به آن بی‌دغدغه بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا سپر ماشین جزء رنگ حساب می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا سپر ماشین جزء رنگ حساب می شود؟"، کلیک کنید.