20 درصد تماس گیرندگان با «صدای یارا» کودکند/ «غفلت والدین» علت بیشتر تماس ها
روانشناس و مسوول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان از برقراری 545 مورد تماس با صدای یارا طی 3 ماهه پاییز خبر داد و گفت: بیشترین مشکلات مطرح شده طی این تماس ها مربوط به غفلت والدین، عدم آگاهی از شیوه های فرزندپروری، عدم آشنایی با مسایل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بی انگیزگی تحصیلی، مسایل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی و بی مسوولیتی و همچنین ترس و اضطراب، بی هویتی و بی هدفی در زندگی بوده است.
سمیه امیدی در گفت وگو با یوویک، ضمن ارایه آمار تعداد تماس گیرندگان با صدای یارا طی پاییز 1402 اظهار کرد: طی پاییز امسال 545 تماس با صدای یارا برقرار شده که 74 درصد این تماس ها متعلق به مادران، 20 درصد کودکان و 6 درصد پدران، خواهر، مادربزرگ، معلم و مربی یا بستگان کودک بوده است.
وی در ادامه درخصوص وضعیت تماس گیرندگان به تفکیک منطقه جغرافیایی گفت: حدود 55 درصد تعداد تماس گیرندگان از تهران با صدای یارا تماس گرفته اند و 44 درصد تماس ها از استان های البرز، پردیس، پرند، اصفهان، مشهد، تبریز و روستاهای دورافتاده شهرکرد، دلیجان بوده است. همچنین حدود 87 درصد خانواده ها از خانواده های هسته ای، 23 درصد تماس گیرندگان از نوع خانواده متارکه کرده، گسترده، تک والد و طلاق عاطفی بوده اند.
به گفته امیدی، بیشترین گروه سنی مادران مربوط به رده سنی 35 الی 55 سال بوده و 14 درصد در رده سنی 20 الی 35 سال قرار داشته اند.
روانشناس و مسیول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره میزان تحصیلات تماس گیرندگان نیز توضیح داد: 32 درصد مادران دارای تحصیلات کارشناسی، 14 درصد دارای دیپلم، 1.4 درصد بی سواد، 2.7 درصد تحصیلات ابتدایی، 5.5 درصد متوسطه اول، 2.7 درصد متوسطه دوم و چهار درصد دارای دکتری بوده اند. همچنین از نظر شغلی 68 درصد مادران خانه دار و کارمند، دندان پزشک، پرستار، فروشنده، آرایشگر، حسابدار، شغل آزاد، پرستار کودک، تولیدی، مسیول فروش، شغل آنلاین، مدیر فروش، نماینده بیمه، دبیر و تولید کننده کیف و کفش بوده اند.
امیدی در ادامه درخصوص میانگین سنی و اشتغال پدران تماس گیرنده با صدای یارا نیز بیان کرد: 45 درصد پدرانی که با صدای یارا تماس گرفته اند، در رده سنی 35 الی40 سال و 35 درصد دیگر نیز در رده سنی 40 الی 45 قرار داشته اند. همچنین 65 درصد پدران دارای شغل آزاد، کارمند، راننده، فروشنده، حسابدار، مدیر شرکت، پزشک، استاد دانشگاه، تولیدکننده و کشاورز بوده اند.
وی درخصوص آمار گرفته شده از مشکلات مطرح شده از سوی تماس گیرندگان نیز یادآور شد: پرتکرارترین مسایلی که طی تماس های مادران به آن اشاره شده درخصوص عدم مسیولیت پذیری در کودکان، نگرانی از مشکلات مربوط به اینترنت و فضای مجازی، مشکلات مربوط به مدرسه، مسایل ارتباطی با دوستان و همسالان، پرخاشگری و ناسازگاری، بی نظمی و عدم اعتماد به نفس است.
روانشناس و مسیول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان خاطرنشان کرد: از بین گروه سنی کودکان با رنج سنی 0 تا 18 سال، 45 درصد تماس ها مربوط به گروه سنی 12 الی 18 سال، 33 درصد مربوط به گروه سنی پنج الی هفت سال، 24 درصد تماس ها مربوط به کودکان هفت الی 12 سال و هشت درصد تماس ها مربوط به گروه سنی 0 الی 2 سال بوده است.
بنابر اظهارات امیدی، بیشترین مشکلات مربوط به غفلت والدین، عدم آگاهی از شیوه های فرزندپروری، عدم آشنایی به مسایل مربوط به بلوغ، مشکلات مربوط به مدرسه، بی انگیزگی تحصیلی، مسایل ارتباطی با دوستان و همسالان، احساس تنهایی و بی مسیولیتی و همچنین ترس و اضطراب، بی هویتی و بی هدفی در زندگی عنوان شده است.
وی درخصوص بیشترین مشکلات مطرح شده مربوط به کودکان پنج الی هفت سال، توضیح داد: با توجه به آغاز سال تحصیلی در نیمه اول این فصل بیشترین مشکلات برای این گروه سنی، وابستگی به مادر که مشکلاتی در پیش دبستانی و ورود به مدرسه داشتند و از نظر روحی دارای اضطراب و استرس، اضطراب جدایی، عدم توانایی در برقرار کردن ارتباط با دیگران بوده اند، مطرح شده است. عدم آگاهی از شیوه های فرزندپروری، پرخاشگری، لجبازی، مشکلاتی که با ورود کودک دوم پیش آمده است، مسایل مربوط به جدا کردن جای خواب، شب ادراری، مشکلات عادتی شامل دندان قروچه، ناخن جویدن، تیک عصبی، بیش فعالی و استفاده از دارو، مشکل در صحبت کردن و … از دیگر مسایل ، عنوان شده است.
روانشناس و مسیول واحد صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان یادآور شد: مسایل ارتباطی با دوست، عدم اعتماد به نفس، بیش فعالی، پرخاشگری، اضطراب، اطلاعات در مورد بلوغ، مهارت حل مسیله، لجبازی، عدم مسیولیت پذیری، مشکلاتی که با ورود کودک دوم پیش آمده است، بی نظمی و مهارت دوست یابی از مشکلات مطرح شده برای کودکان 7 الی 12 بوده است.
امیدی در ادامه در مورد نحوه آشنایی تماس گیرندگان با صدای یارا نیز اینگونه توضیح داد و گفت: آمار به دست آمده در این زمینه حاکی از آن است که حدود 55 درصد تماس گیرندگان از طریق معرفی دوستانی که قبلا از صدای یارا مشاوره گرفتند با انجمن آشنا شده اند. همچنین 25 درصد تماس گیرندگان از طریق جستجو در اینترنت، مدرسه یا مهد و آموزشگاه های آموزشی، 1480 و 123 با صدای یارا آشنا شده اند.
پایان خبر یوویک
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "20 درصد تماس گیرندگان با «صدای یارا» کودکند/ «غفلت والدین» علت بیشتر تماس ها" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "20 درصد تماس گیرندگان با «صدای یارا» کودکند/ «غفلت والدین» علت بیشتر تماس ها"، کلیک کنید.