مستند کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار در دست‌ساخت قرار گرفت

مستند کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار در دست‌ساخت قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری یوویک  استان سمنان، نسیبه همتی  گفت: مستند کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عود لاجان در دست‌ساخت است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار افزود: این اثر به کارگردانی فخرالدین سیدی و فیلم‌برداری جواد وطنی تولید می‌شود.

نسیبه همتی گفت: انتظار می‌رود در یک صدمین سال تأسیس این کارخانه، ۱۴۰۴، شاهد نمایش آن باشیم.

او با بیان اینکه این کارخانه که به دلیل کمبود آب در منطقه و نزول شدید مزارع پنبه چندسالی غیر فعال شده بود، افزود: با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مرمت‌های مربوطه آن شروع شد تا اینکه در سال ۱۳۹۳ کار خود را با عنوان باغ‌موزه علم و صنعت آغاز کرد. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار گفت: کارخانه پنبه با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، از جاهای دیدنی شهر گرمسار در استان سمنان است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

نسیبه همتی افزود: بنای کارخانه در دوطبقه و پلانی مستطیل شکل از خشت و گل ساخته‌شده است که برخی آن را به دلیل معماری‌ ویژه‌اش، با کاروانسرا اشتباه می‌گیرند.

او گفت: در حال حاضر قسمتی از کارخانه به‌عنوان بازارچه صنایع‌دستی شهرستان گرمسار اختصاص داده شده است و کافه‌هایی نیز در این قسمت برای پذیرایی از گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار با بیان اینکه شهرستان گرمسار از شهرستان‌های استان سمنان است که به‌واسطه داشتن جاذبه‌های باستانی، پتانسیل‌های زیادی در حوزه صنعت گردشگری دارد، افزود: کارخانه پنبه‌پاک‌کنی را می‌توان شناسنامه ورود صنعت به این شهر دانست و همچنین موزه مُهر و سکه کومش، نخستین موزه تخصصی است که ابزارهای مبادلاتی کالا از ابتدای تاریخ ایران تا عصر حاضر در آن به نمایش درآمده است.

نسیبه همتی با تأکید بر اینکه کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار از مهم‌ترین آثار مدنی و صنعتی ایران معاصر است، افزود: کارخانه پنبه نماد تحقق یکی از مطالبات جنبش مشروطه برای صنعتی شدن کشور است.

موزه علم و صنعت گرمسار در بلوار مطهری شهر گرمسار واقع‌شده است.

46

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مستند کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار در دست‌ساخت قرار گرفت" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مستند کارخانه پنبه‌پاک‌کنی گرمسار در دست‌ساخت قرار گرفت"، کلیک کنید.