اگر این علایم را دارید دچار کم کاری تیرویید شده اید

اگر این علایم را دارید دچار کم کاری تیرویید شده اید

آفتاب نیوز :

ریحانه دهقانی روز سه شنبه اظهار کرد: کم کاری تیرویید یکی از بیماری های شایع غدد است که باعث کاهش در تولید و ترشح هورمون های تیروییدی می شود این مسیله باعث کاهش سرعت واکنش های سوخت و ساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می شود.

وی افزود: غده تیرویید در قسمت جلوی گردن قرار دارد و ضمن اینکه هورمون های تولید شده توسط غده تیرویید، تری یدوتیرونین (T 3) و تیروکسین (T 4) تاثیر زیادی بر سلامت فرد دارند می توانند بر تمام جنبه های متابولیسم فرد تاثیر بگذارند.

دهقانی در خصوص عوامل کم کاری تیرویید یادآورشد: در این خصوص دلایل مختلفی از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیرویید، پرتودرمانی، جراحی تیرویید و برخی داروها، بیماری مادرزادی، بارداری و کمبود ید مطرح است.

این کارشناس در مورد این سوال که در رژیم غذایی کم کاری تیرویید چه چیز هایی بخوریم؟ گفت: ید ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون های تیرویید است، بنابراین افرادی که کمبود ید دارند در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیرویید هستند، اگر کمبود ید دارید، نمک یُددار را به غذایتان اضافه کنید و غذا های غنی از یُد مانند غذا های دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ مصرف کنید.

دهقانی توضیح داد: نوع نمک مصرفی باید تصفیه شده ید دار باشد و برای از بین نرفتن ید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه نمایید همچنین ید از طریق مواد غذایی تامین می شود و نیازی به مصرف مکمل آن وجود ندارد چرا که مصرف بیش ازحد آن می تواند به غده تیرویید آسیب بزند.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهرگفت: سلنیوم برای فعال کردن هورمون های تیرویید مورد استفاده قرار می گیرد، به نحوی که بدن بتواند از هورمون های تیروییدی استفاده کند؛ از جمله غذا های غنی از سلنیوم می توان به بادام برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.

وی افزود: روی نیز به فعال سازی هورمون های تیروییدی (TSH) کمک می کند و از جمله منابع غنی از روی می توان به گوشت قرمز و گوشت مرغ، مغزها، حبوبات و صدف اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: بعضی از غذا ها هم می توانند برای کم کاری تیرویید مضر باشند از جمله مواد غذایی حاوی گواتروژن می توان به سویا، سبزی های خانواده کلم، برخی آجیل ها و دانه ها مثل بادام زمینی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: افراد مبتلا به کم کاری تیرویید باید رژیم غذایی بر پایه مصرف سبزی ها، میوه ها و گوشت ها داشته باشند و از مصرف غذا های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، فست فود، کیک ها خودداری کنند و انرژی رژیم غذایی آن ها اندکی کمتر از افراد عادی باشد تا از اضافه وزن و چاقی بیمار جلوگیری کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اگر این علایم را دارید دچار کم کاری تیرویید شده اید" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اگر این علایم را دارید دچار کم کاری تیرویید شده اید"، کلیک کنید.