آموزش و پرورش باید از ظرفیت هنرهای نمایشی برای کودکان استفاده کند/ اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در متون درسی/ نیاز به آسیب شناسی کلاس‌های بازیگری

آموزش و پرورش باید از ظرفیت هنرهای نمایشی برای کودکان استفاده کند/ اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در متون درسی/ نیاز به آسیب شناسی کلاس‌های بازیگری

پریسا ساسانی: بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان این روزها در در شهر تاریخی همدان در بخش‌های مختلف از جمله خردسال، کودک، نوجوان، نمایش‌های خیابانی و غیره در حال برگزاری است و الیکا عبدالرزاقی در کنارهنرمندانی چون بهرام شاه محمدلو، رضا بابک، گیتی قاسمی و فریبا دلیری بخش نمایش‌های مربوط به کودک را به داوری نشسته است. این بازیگر سینما در گفتگو با خبرگزاری یوویک درباره موضوعات کلان جشنواره و اهمیت به ذات وجودی کودکان و نوجوانان سخن گفت.

نمی‌توان منکر نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش هنرشد

الیکا عبدالرزاقی بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به ای مطلب که دوره کودکی و نوجوانی مهمترین مرحله آموزشی انسان در خانواده و محیط مدرسه است؛ گفت: با پذیرش این موضوع که بودجه مناسبی برای برگزاری جشنواره‌های ویژه کودکان و نوجوانان تخصیص داده نمی‌شود؛ اما واقعیت این است که همه امور منوط به بودجه نمی‌شود و نمی‌توان منکر نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش هنر و تربیت نیروی انسانی شد. از همین رو کودکان و نوجوانان ما نیاز دارند که در مدارس با حضور مربیان و مدرسان آموزش دیده در این حوزه، هنر و به خصوص هنرهای نمایشی و تئاتر را به عنوان هنر مادر یاد بگیرند.  

داشته‌های فرهنگی برگرفته از ایران باستان آموزش داده نمی‌شود

داور بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: به عنوان مثال شکسپیر به عنوان یک ادیب و نمایشنامه‌نویس انگلیسی در مدارس کشورهای اروپایی در گروه‌های سنتی متفاوت تدریس می‌شود ولی در ایران داشته‌های فرهنگی خودمان که برگرفته از ایران باستان است، آموزش داده نمی‌شود.

عبدالرزاقی در پاسخ به این نکته که اهمیت به یادگیری هنر از طریق خانواده‌ها شکل می گیرد و خانواده‌ها هم با توجه به مشکلات مالی توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند؛ گفت: جدا از خانواده اگر سیستم آموزش و پرورش را در نظر بگیریم قطعا گزاره آموزش بی هزینه خواهد بود. به همین دلیل است که اصرار دارم این نوع از آموزش‌ها باید به صورت رایگان در مدارس انجام شود. و این آموزش هم نباید منوط به کلان شهرها باشد بلکه دورتا دور ایران استعدادیابی در زمینه هنرهای نمایشی صورت گیرد.

برخی از آموزشگاه‌ها بدون دریافت مجوز آدرس نادرست به خانواده‌ها می دهند

این داور حشنواره تئاتر کودک و نوجوان در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که کلاس‌های بازیگری نیاز به آسیب شناسی دارد؛ اهار داشت: برای برپایی یک کلاس آموزشی باید مراحل سختی را برای مجوز طی کرد. کمااینکه من و امین زندگانی این مراحل را طی کردیم تا موفق به کسب مجوز کلاس بازیگری شدیم. اما برخی آموزشگاه‌ها هستند که بدون مجوز و با دریافت پول اندکی از خانواده‌ها آدرس نادرستی برای پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان‌شان می‌دهند ولی وقتی برای آموزش نزد ما می‌آیند می‌بینیم عملا هیچ آموزش بازیگری ندیده اند و فقط پول دریافت کرده اند.

الیکا عبدالرزاقی درباره بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: هموطنانِ همدانی مردمان هنردوستی هستند و از هز رویداد هنری که در این شهر برگزار می‌شود؛ استقبال می کنند. بنابراین این دوره از جشنواره با استقبال خوبی هم درافتتاحیه و هم در تماشای اجراها مواجه شد و معتقدم با توجه به این استقبال باید کارگاه‌های آموزشی، مسترکلاس  با موضوعات مختلف و متنوع برگزار شود. تا از ظریفیت حضو خانواده‌ها و استقبالی که از این جشنواره شده است در جهت آموزش بهینه استفاده کرد.

۲۴۳۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آموزش و پرورش باید از ظرفیت هنرهای نمایشی برای کودکان استفاده کند/ اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در متون درسی/ نیاز به آسیب شناسی کلاس‌های بازیگری" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آموزش و پرورش باید از ظرفیت هنرهای نمایشی برای کودکان استفاده کند/ اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در متون درسی/ نیاز به آسیب شناسی کلاس‌های بازیگری"، کلیک کنید.